eHealth

Een huisarts of andere professional raadplegen? Worden hulpmiddelen wel of niet vergoed? Hoe informeer ik collega’s, familieleden en mantelzorgers over wat we doen en wat er nodig is? Kan deze klacht veroorzaakt worden door medicijngebruik? Deze en vele andere vragen stellen professionele hulp en zorgverleners zich regelmatig tijdens hun beroepsuitoefening. Bij wie kunnen ze dan terecht?

Het antwoord daarop is eenvoudig: in negen van de tien gevallen is het antwoord online beschikbaar. Alleen… verdwaal je in het aanbod van apps en websites. Dat vond platform GEEF ook. Onder de vlag van Wmo Werkplaats Friesland ontwikkelde ze de eHealth-koffer: een op maat gesneden overzicht van de beste, meest gebruiksvriendelijke en gebruikte apps en websites voor zorg- en hulpverleners.

Inmiddels maken zeven Friese organisaties, waaronder gemeenten en thuiszorgorganisaties, gebruik van de ‘koffer’. Samen goed voor ruim vierduizend handen aan de smartphone of pc.

eHealth is uitermate geschikt voor zelfhulp en diagnose. Het beperkt (onnodig) doorverwijzen en de kosten van de gezondheidszorg. Bovendien geeft het zowel zorgverleners als cliënten meer inzicht in klachten en wat je daar – ook zelf – aan kunt doen. Goede en betrouwbare voorbeelden zijn de apps en/of websites van Nibud, Thuisarts, Caren en Grip op je Dip.

Speciaal voor haar opdrachtgevers- en in de lijn van het project – heeft de Wmo Werkplaats e-learning modules ontwikkeld die tekst en uitleg geven over nut en gebruik. Dit als vervolg op de introductiebijeenkomsten die voor alle opdrachtgevers werd georganiseerd. Ondertussen doet projectleider Erik Zwierenberg van Wmo Werkplaats Friesland, in het kader van zijn promotietraject, onder meer onderzoek naar een (brede) implementatie van de koffer in het werkveld.

eHealth

eHealth

Een huisarts of andere professional raadplegen? Worden hulpmiddelen wel of niet vergoed? Hoe informeer ik collega’s, familieleden en mantelzorgers over wat we doen en wat er nodig is? Kan deze klacht veroorzaakt worden door medicijngebruik? Deze en vele andere vragen stellen professionele hulp en zorgverleners zich regelmatig tijdens hun beroepsuitoefening. Bij wie kunnen ze dan terecht?

Het antwoord daarop is eenvoudig: in negen van de tien gevallen is het antwoord online beschikbaar. Alleen… verdwaal je in het aanbod van apps en websites. Dat vond platform GEEF ook. Onder de vlag van Wmo Werkplaats Friesland ontwikkelde ze de eHealth-koffer: een op maat gesneden overzicht van de beste, meest gebruiksvriendelijke en gebruikte apps en websites voor zorg- en hulpverleners.

Inmiddels maken zeven Friese organisaties, waaronder gemeenten en thuiszorgorganisaties, gebruik van de ‘koffer’. Samen goed voor ruim vierduizend handen aan de smartphone of pc.

eHealth is uitermate geschikt voor zelfhulp en diagnose. Het beperkt (onnodig) doorverwijzen en de kosten van de gezondheidszorg. Bovendien geeft het zowel zorgverleners als cliënten meer inzicht in klachten en wat je daar – ook zelf – aan kunt doen. Goede en betrouwbare voorbeelden zijn de apps en/of websites van Nibud, Thuisarts, Caren en Grip op je Dip.

Speciaal voor haar opdrachtgevers- en in de lijn van het project – heeft de Wmo Werkplaats e-learning modules ontwikkeld die tekst en uitleg geven over nut en gebruik. Dit als vervolg op de introductiebijeenkomsten die voor alle opdrachtgevers werd georganiseerd. Ondertussen doet projectleider Erik Zwierenberg van Wmo Werkplaats Friesland, in het kader van zijn promotietraject, onder meer onderzoek naar een (brede) implementatie van de koffer in het werkveld.